Metoda Warnkego – STOP DYSLEKSJI
Metodę Warnkego wyróżnia to, że koncentruje się ona na przyczynach dysleksji, a nie jej objawach.
Celem tej metody jest kompleksowa pomoc dzieciom z dysleksją i trudnościami w nauce oraz wsparcie w terapii logopedycznej. Według Warnkego czytanie, pisanie i mówienie to złożone czynności, które mogą przebiegać prawidłowo tylko wtedy, gdy są w pełni zautomatyzowane. Zgodnie z założeniami metody przyczyną kłopotów z nauką poprawnego czytania, pisania i mówienia jest brak automatyzacji tych czynności, i trudności w przetwarzaniu bodźców słuchowych, wzrokowych i motorycznych.
Metoda Warnkego polega na ćwiczeniu automatyzacji diagnozowanych wcześniej funkcji podstawowych w zakresie widzenia, słyszenia i motoryki.
Diagnoza przeprowadzona jest z użyciem profesjonalnego urządzenia Brain-Boy®-Uniwersal Professional (BUP) pozwala na trafne określenie problemów w zakresie 8 funkcji podstawowych. W oparciu o uzyskany wynik opracowuje się program treningowy dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego dziecka.
Poddawane diagnozie i terapii funkcje podstawowe to:
Dziecko słyszy jedno kliknięci i decyduje z której strony ono dobiegło. Dzieci, które mają obniżony wynik w tej próbie, nie potrafią śledzić przebiegu lekcji w otoczeniu dźwięków zakłócających.
Umiejętność ta jest bardzo istotna dla różnicowania samogłosek i rozpoznawania cech prozodycznych mowy.
Niskie wyniki uzyskane w tej próbie świadczą o słabej koordynacji pracy półkul mózgowych.
Dzieci, które nie radzą sobie z tym zadaniem maja kłopot z rozpoznawaniem fonemów
i grafemów, tzn. popełniają wiele błędów w pisaniu ze słuchu i podczas czytania.
Umiejętność to stanowi podstawę segmentowania ciągłego potoku mowy.
Dzięki tej umiejętności dziecko jest w stanie wyodrębnić z ciągu poszczególne słowa.
Wszystkie ćwiczenia dziecko wykonuje w słuchawkach.
Powyższy trening ma na celu doprowadzenie do automatyzacji przetwarzania słuchowego, wzrokowego i motorycznego.
Trening lateralny
Drugim zasadniczym elementem metody Warnkego jest tzw. trening lateralny. Jego celem jest poprawa automatyzacji i ulepszenie koordynacji pracy półkul mózgowych. Podczas treningu dziecko słyszy w słuchawkach dwa różne głosy dobiegające z różnych kierunków. Zmieniają one swoją lokalizację i wydaje się, że krążą wokół głowy. Podobne wrażenie ale podczas modalności wzrokowej można uzyskać, stosując specjalne okulary, które naprzemiennie zaciemniają obraz raz w jednym, raz w drugim oku.
W celu uzyskania bliższych informacji zapraszamy
do kontaktu pod nr tel. 668-154-150 Marlena Grajek